mittlivsommedelsvensson.blogg.se

En blogg om familj, vardag, tankar och funderingar

Amning - Långtidsamning

Publicerad 2013-12-02 20:03:07 i Amning, Barn,

Min son är 1,5 år och ja... vi ammar fortfarande...
Det är ett av de bästa besluten jag har gjort i mitt liv.
Det ger honom tröst, trygghet, närhet, gos, mys, lugn med mera
 
När han var ny var han som alla barn väldigt snuttig. Jag kommer ihåg att jag satt fem timmar i sträck en eftermiddag och bytte sida varje halvtimme. Sedan hade han kolik. Minifom till varje amning... med andra ord ge de där dropparna varannan timme hela natten! Det var väldigt påfrestande. Så vi provade napp... som han inte tog. Provade att pumpa ut och ge flaska som han ratade Vi försökte från att han var 1 månad fram till 6 månaders ålder. Sedan gav vi upp. Mest för att snuttigheten hade minskat, koliken som bortblåst och det var dags att introducera riktig mat tillsammans med amningen. Det var då jag upptäckte att alla i mammagruppen slutade amma - när jag precis hade kommit in i att det var mysigt och snuttet inte varade 30-45 minuter/tillfälle.
 
Sedan har vi bara fortsatt.
 
Han ammas till sömns varje kväll. Läggningarna tar ca 15 minuter. 
Vi samsover och han vaknar x antal gånger på natten. Men det märker jag knappt för han ammar sig själv till sömns igen. 
 
Jag började jobba när han var 11 månader. Att vi har behållt amningen gör att vi får en supermysig stund tillsammans när jag kommer hem. Han tar mig i handen och leder mig till soffan. Sedan sitter vi där och ammar. Pappan sitter bredvid och så pratar vi om hur sonen har haft det idag. En jättemysig rutin tycker vi alla tre!
 
Jag vet inte hur länge vi kommer fortsätta...
 
Men som det känns nu håller vi på ett tag till!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela