mittlivsommedelsvensson.blogg.se

En blogg om familj, vardag, tankar och funderingar

Julklappar och julmat!

Publicerad 2013-12-18 21:01:32 i Allmänt,

Nu är det klart!
Alla julklappar är inhandlade.
Känns skönt att ha det gjort så att man slipper trängas med ALLA andra i helgen. Det kommer säkerligen att vara helt knökfullt på stan i gallerior och på köpcentrarna.
 
Jag och mannen brukar alltid ha svårt att komma på vad vi ska önska oss till jul. Men i år har vi faktiskt kommit fram till att vi vill ha en riktig köksassistent. Vi har sedan ett tag tillbaka bestämt oss för att laga så mycket mat som möjligt från grunden på egen hand. Detta innebär att det blir en hel del brödbak av dess olika slag, men även kanelbullar, maräng, pizzadeg, mandelmassa med mera.
 
Jag undrar om det finns många som  tänker som vi gör angående att göra så mycket själva från grunden som möjligt. Vi gör alltid egen sås till alla maträtter. Brunsås, gräddsås, tzatziki, aioli, bearnaise. Och vi köper nästan aldrig färdig pizza. Den gör vi själva. Både deg och tomatsås. Hade vi haft möjlighet hade vi säkert ystat osten också ;-)
 
Skämt och sido... Jag upplever att jag har börjat må mycket bättre sedan vi började med detta. Jag försöker också hålla mig uppdaterad när det gäller gifter i maten och det spelar så klart stor roll i välmåendet. Sedan något år köper vi bland annat alltid ekologiska bananer och vindruvor. Dessa frukter tillhör det mest besprutade i världen! Jag skulle ALDRIG låta min 1,5 åring äta vanliga russin! Det är ekologiskt som gäller!
 
På tal om gifter så försöker vi också i så mycket som möjligt att förvara maten i glasburkar istället för plast. Och vi hettar ALDRIG upp plastbukar med mat i mikron. Då frigörs gifterna från plasten och hamnar i maten. När vi tar med mat till sonen använder vi också glasbukar med hemlagad mat i. Jag hittade kryddburken Rajtan på IKEA som har varit perfekt att förvara och värma maten i när man är iväg på tex öppna förskolan. Man får 4 burkar för 29 kr. Billigt och bra!
 
  • Bjuder här på ett enkelt brödrecept! Hoppas att det smakar!
Lägg ett halvt paket jäst i en bunke tillsammans med 1 msk honung och 1 tsk salt. Häll sakta i 4 dl ljummet vatten samtidigt som du vispar för att lösa upp jästen. Rör ner 1 tsk krossade fänkålsfrön och 8-9 dl vetemjöl. 
 
Låt jäsa i ca 2 timmar. Sätt ugnen på 250 gader och låt ugnen stå varm i 20 minuter innan du sätter in brödet.
 
Häll ut degen på en ugnsplåt. Degen behöver INTE knådas. Häll över sesamfrön eller andra frön du tycker är goda. Låt brödet stå inne på 250 grader i 20 minuter. Sänk sedan värmen till 125 grader och låt det stå inne i 40-45 minuter till. Om du vill ha ytan riktigt frasig ställ en rostfri skål med vatten när du sätter in brödet i ugnen och låt det stå med under hela baktiden.
 
Njut av att ha bakat eget bröd!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela